Будь обережним з незнайомими
людьми
Тренінг
Мета: розглянути й обговорити з учнями типові небезпечні
ситуації можливих контактів з незнайомими людьми на вулиці, навчати правильно
поводитися в таких ситуаціях; пояснити дітям, що приємна зовнішність незнайомої
людини не завжди означає її добрі наміри; виховувати пильність, обережність.
Обладнання: ілюстрації з героями казок;
плакат «Правила безпеки»; атрибути для інсценізацій.
ХІД ЗАХОДУ
I. Робота за малюнками
До нас завітали герої казок (виставляє ілюстрації із зображенням
казкових героїв: Снігова королева, Попелюшка в лахмітті, Карлик Ніс, мачуха
Білосніжки, чудовисько з казки «Красуня і Чудовисько», лисиця з казки
«Колобок», Карабас-Барабас, Баба Яга, Василина Прекрасна). Розгляньте їх. Чи упізнали ви
сюжети казок і їх персонажів? (Відповіді дітей.)
— Назвіть
казкових героїв:
• з привабливою зовнішністю
(красивих, добре одягнених — це Снігова королева, мачуха, лисиця, Василина
Прекрасна);
• з непривабливою зовнішністю
— Кого з цих персонажів можна назвати
позитивними, а кого — негативними? (Відповіді дітей.) Будь ласка, скажіть, зовнішність
яких героїв відповідає їх учинкам, а яких — ні? (Відповіді дітей.)
II. Вивчення правил безпечної поведінки
Діти, в житті теж так буває.
Людина з приємною зовнішністю і ласкавим голосом може виявитися злою, зробити
нехороший учинок. Це дуже хитрі люди. Ласкавими словами, подарунками вони
намагаються завоювати вашу довіру, а в цей час можуть задумувати щось недобре.
Тому з незнайомими людьми слід поводитися обережно, навіть якщо вони зовсім не
схожі на злочинців.
Запам'ятайте правила безпеки!
• Ніколи НЕ брати угощення або подарунки у чужих людей.
• Ніколи НЕ сідати в чужу машину.
• Ніколи НЕ розповідати чужим про свою сім'ю і про себе.
• Ніколи НЕ мовчати, якщо відбувається щось підозріле, якщо хтось хоче заподіяти
тобі шкоди, а кричати і бігти в людне місце.
У казках чудеса допомагають
боротися з підступними вчинками злих героїв. У житті уникнути неприємностей,
пов'язаних з небезпечними людьми, допомагають правила безпеки спілкування з
незнайомими дорослими. Ці правила треба завжди виконувати, навіть якщо вам
зустрілася людина з приємною зовнішністю!
Вони можуть бути злочинцями. Вони
можуть пограбувати квартиру, викрасти людину. Від таких людей нас захищає міліція.
Люди цієї професії завжди прийдуть на допомогу в небезпечній ситуації.
На вулиці вас можуть очікувати небезпечні ситуації.
Наприклад, незнайомець хапає
дитину за руку і тягне за собою. Як слід учинити? (Відповіді дітей.)
— Кричати. Але
як кричати? (Відповіді дітей.)
— Оточуючі можуть подумати, що
кричить просто вередлива дитина. Кричати треба так: «На допомогу! Допоможіть!
Я цю людину не знаю!». Якщо вас намагаються взяти на руки, треба прийняти таку
позу, щоб вас було складно підняти, наприклад, сісти на землю і підняти руки
догори. Намагатися ухилитися, втекти.
Або: ви гуляєте на вулиці — до вас підходить ласкавий і добрий чоловік (чи
жінка), пропонує солодощі і покататися на машині. Якими будуть ваші дії? (Не приймати від чужих угощення.
Не підходити до незнайомих машин) Якщо вас хочуть затягнути в машину, кричіть:
«Допоможіть, мене крадуть чужі люди!».
Щоб такого з вами не сталося, треба знати і завжди виконувати ось такі
правила безпеки.
• Не ходи у безлюдному місці.
. Не грайся поблизу машин, у яких
сидять люди. . Не гуляй з настанням темряви.
• Ходи в магазин або до друга
завжди однією дорогою. . Не вступай у розмову з чужими людьми.
• Не соромся за необхідності
голосно просити про допомогу.
III. Тренінг
►► Ситуація 1
Учитель. Згадайте казку «Кіт, півень і лисиця».
— Хто з героїв казки порушив
правило безпеки? (Півник)
— Назвіть це правило. (Не можна довіряти незнайомцям.)
— Як півник привертав увагу кота,
коли опинявся в лапах лисиці? (Голосним криком)
Розігрується сценка, де один з дітей зображує лисицю, а інший — півника.
При цьому лисиця намагається насильно тягнути півника, а півник кричить,
закликає на допомогу:
Несе мене лисиця за темні ліси,
За швидкі річки, за високі гори.
Кіт і дрізд, урятуйте мене!
►► Ситуація 2
Розігрується сценка, коли незнайома, чужа людина на вулиці хапає дитину за
руку і тягне кудись. Нехай діти попарно зображують «чужу людину» і «дитину»,
яку викрадають і насильно бажають посадити в машину. Розіграйте щасливу
кінцівку, коли дитина виривається і втікає або їй приходять на допомогу інші
діти в ролі дорослих.
— Які інші
способи захисту існують? (Укусити за руку, вдарити по нозі черевиком, кинути
піском в обличчя кривдникові тощо.)
►► Ситуація З
Розігрується сценка, коли хлопчик грає на дворі окремо від решти дітей.
До хлопчика, що грає окремо від групи дітей, підходить бабуся і говорить:
«Хлопчику! Я живу в сусідньому дворі. Моє кошеня залізло на дерево. Допоможи
мені, будь ласка, зняти його звідти».
Далі, під час гри, можливі такі варіанти розвитку подій:
• хлопчик йде із бабусею;
• хлопчик відмовляє бабусі;
• хлопчик
біжить до групи дітей, що граються, і пропонує їм: «Діти, давайте допоможемо
бабусі, у неї кошеня на дерево залізло. Бабуся просить зняти його». Діти всі
разом йдуть допомагати бабусі.
Обговорення
а) Хлопчик йде із бабусею.
(Коли вони відійшли, починається обговорення ситуації.)
— Діти, як ви
вважаєте, чи розумно вчинив хлопчик? (Вислуховуються варіанти відповідей.)
б) Хлопчик відмовляється допомогти
бабусі.
«Бабусю! Мені не можна йти зі свого двору».
«Зверніться до кого-небудь
іншого. Мені не дозволено йти зі свого двору». «Бабусю! Я не вмію лазити по
деревах». «Ні! Я не можу вам допомогти».
в) Хлопчик звертається за допомогою до
решти дітей.
Відповідає бабусі: «Тут поруч
грають інші діти, я піду і розповім їм про ваше кошеня, і ми спробуємо всі
разом вам допомогти. Але спочатку ми попередимо своїх батьків».
«Давайте я покличу інших дітей, ми всі разом дістанемо ваше кошеня. Тільки
потрібно відпроситися у мами».
Обговорення всіх варіантів
відповідей «хлопчика» з питань: «Чому ти вирішив відразу ж відгукнутися на
прохання бабусі?»; «Про що ти подумав, коли зрозумів, що тебе хочуть
украсти»?»; «Які почуття ти переживав, коли відмовився допомогти бабусі?»;
«Чому ти не погодився допомогти бабусі?»; «Чому ти вирішив розповісти дітям про
прохання бабусі»?»; «Що тобі хотілося зробити, коли ти почув прохання бабусі?»
(Вислуховуються
й обговорюються відповіді дітей.)
Діти! Придумайте, будь ласка, прохання, з якими можуть звернутися до вас
дорослі люди по допомогу, одразу ж обговоримо їх. (Вислуховуються пропозиції дітей
та обговорюються. За необхідності які-небудь із запропонованих дітьми варіантів
інсценуються.)
— Діти! Назвіть основні
правила, про які треба пам'ятати, коли до вас звертається незнайомець (можна
хором чи індивідуально).
·
Ніколи і нікуди не йти з незнайомими людьми.
·
Нікуди не йти з двору, не запитавши дозволу в
батьків (ані самим, ані з іншими дітьми).
·
Дорослому завжди може надати допомогу інший
дорослий.
·
Якщо раптом опинився у небезпечній ситуації — треба
рятуватися і діяти за правилом «Кричати, бігти, розповідати».
IV. Підсумок заходу
— Куди
ви підете, якщо заблукаєте на вулиці? (Треба зайти у найближчий магазин, аптеку, пункт
правоохорони і пояснити людям, що ви загубилися.)
— Що
сталося з Буратіно, коли кіт Базиліо і лисиця Аліса покликали його піти з ними
на Поле Чудес? Чи правильно зробив Буратіно, погодившися піти з ними?
— Що йому пообіцяли і що
насправді хотіли від нього хитрі кіт Базиліо і лисиця Аліса?
— Чим скінчилася для Буратіно
ця історія? (Відповіді дітей.)
Запам'ятайте!
• Не
залишайтеся наодинці на вулиці, особливо з настанням темряви. З проханнями і питаннями краще звертатися до міліціонера!
• Не йдіть з
незнайомими людьми, що б вони вам не говорили!
• Не ходіть
самостійно повз ліс, парк, стадіон, будівництво, безлюдні місця! . Небезпечно
входити в під'їзд, в ліфт з незнайомими людьми!
• Якщо тебе намагаються відвести
силою, чини опір, виривайся, кричи: «Я вас не знаю, відпустіть мене! Це не мої
батьки! Допоможіть!».
• Для порятунку згодяться усі
засоби! Якщо тобі вдалося вирватися — біжи до людей!
Немає коментарів:
Дописати коментар