Безпека школярів

 

Будь обережним з незнайомими людьми

Тренінг

Мета: розглянути й обговорити з учнями типові небезпечні ситуації можливих контактів з незнайомими людьми на вулиці, навчати пра­вильно поводитися в таких ситуаціях; пояснити дітям, що приємна зовнішність незнайомої людини не завжди означає її добрі наміри; виховувати пильність, обережність.

Обладнання: ілюстрації з героями казок; плакат «Правила безпеки»; атрибути для інсценізацій.

 

ХІД ЗАХОДУ

I.    Робота за малюнками

До нас завітали герої казок (виставляє ілюстрації із зобра­женням казкових героїв: Снігова королева, Попелюшка в лахмітті, Карлик Ніс, мачуха Білосніжки, чудовисько з казки «Красуня і Чудовисько», лисиця з казки «Колобок», Карабас-Барабас, Баба Яга, Василина Прекрасна). Роз­гляньте їх. Чи упізнали ви сюжети казок і їх персонажів? (Відповіді дітей.)

  Назвіть казкових героїв:

     з привабливою зовнішністю (красивих, добре одягнених — це Снігова королева, мачуха, лисиця, Василина Прекрасна);

з непривабливою зовнішністю

Кого з цих персонажів можна назвати позитивними, а кого — негатив­ними? (Відповіді дітей.) Будь ласка, скажіть, зовнішність яких героїв відпо­відає їх учинкам, а яких — ні? (Відповіді дітей.)

 

II.  Вивчення правил безпечної поведінки

Діти, в житті теж так буває. Людина з приємною зовнішністю і ласкавим голосом може виявитися злою, зробити нехороший учинок. Це дуже хитрі люди. Ласкавими словами, подарунками вони намагаються завоювати вашу довіру, а в цей час можуть задумувати щось недобре. Тому з незнайомими людьми слід поводитися обережно, навіть якщо вони зовсім не схожі на зло­чинців.

Запам'ятайте правила безпеки!

Ніколи НЕ брати угощення або подарунки у чужих людей.

Ніколи НЕ сідати в чужу машину.

Ніколи НЕ розповідати чужим про свою сім'ю і про себе.

Ніколи НЕ мовчати, якщо відбувається щось підозріле, якщо хтось хоче заподі­яти тобі шкоди, а кричати і бігти в людне місце.

У казках чудеса допомагають боротися з підступними вчин­ками злих героїв. У житті уникнути неприємностей, пов'язаних з небезпеч­ними людьми, допомагають правила безпеки спілкування з незнайомими до­рослими. Ці правила треба завжди виконувати, навіть якщо вам зустрілася людина з приємною зовнішністю!

Вони можуть бути злочинцями. Вони можуть пограбувати квартиру, ви­красти людину. Від таких людей нас захищає міліція. Люди цієї професії зав­жди прийдуть на допомогу в небезпечній ситуації.

На вулиці вас можуть очікувати небезпечні ситуації.

Наприклад, незнайомець хапає дитину за руку і тягне за собою. Як слід учинити? (Відповіді дітей.)

Кричати. Але як кричати? (Відповіді дітей.)

  Оточуючі можуть подумати, що кричить просто вередлива дитина. Кри­чати треба так: «На допомогу! Допоможіть! Я цю людину не знаю!». Якщо вас намагаються взяти на руки, треба прийняти таку позу, щоб вас було складно підняти, наприклад, сісти на землю і підняти руки догори. Намагатися ухили­тися, втекти.

Або: ви гуляєте на вулиці — до вас підходить ласкавий і добрий чоловік (чи жінка), пропонує солодощі і покататися на машині. Якими будуть ваші дії? (Не приймати від чужих угощення. Не підходити до незнайомих машин) Якщо вас хочуть затягнути в машину, кричіть: «Допоможіть, мене крадуть чужі люди!».

Щоб такого з вами не сталося, треба знати і завжди виконувати ось такі правила безпеки.

  Не ходи у безлюдному місці.

. Не грайся поблизу машин, у яких сидять люди. . Не гуляй з настанням темряви.

Ходи в магазин або до друга завжди однією дорогою. . Не вступай у розмову з чужими людьми.

Не соромся за необхідності голосно просити про допомогу.

 

III. Тренінг

►► Ситуація 1

Учитель. Згадайте казку «Кіт, півень і лисиця».

Хто з героїв казки порушив правило безпеки? (Півник)

Назвіть це правило. (Не можна довіряти незнайомцям.)

Як півник привертав увагу кота, коли опинявся в лапах лисиці? (Голос­ним криком)

Розігрується сценка, де один з дітей зображує лисицю, а інший — півника. При цьому лисиця намагається насильно тягнути півника, а півник кричить, закликає на допомогу:

Несе мене лисиця за темні ліси,

За швидкі річки, за високі гори.

Кіт і дрізд, урятуйте мене!

 ►► Ситуація 2

Розігрується сценка, коли незнайома, чужа людина на вулиці хапає ди­тину за руку і тягне кудись. Нехай діти попарно зображують «чужу людину» і «дитину», яку викрадають і насильно бажають посадити в машину. Розі­грайте щасливу кінцівку, коли дитина виривається і втікає або їй приходять на допомогу інші діти в ролі дорослих.

  Які інші способи захисту існують? (Укусити за руку, вдарити по нозі черевиком, кинути піском в обличчя кривдникові тощо.)

►► Ситуація З

Розігрується сценка, коли хлопчик грає на дворі окремо від решти дітей.

До хлопчика, що грає окремо від групи дітей, підходить бабуся і говорить: «Хлопчику! Я живу в сусідньому дворі. Моє кошеня залізло на дерево. Допо­можи мені, будь ласка, зняти його звідти».

Далі, під час гри, можливі такі варіанти розвитку подій:

хлопчик йде із бабусею;

хлопчик відмовляє бабусі;

  хлопчик біжить до групи дітей, що граються, і пропонує їм: «Діти, давайте допо­можемо бабусі, у неї кошеня на дерево залізло. Бабуся просить зняти його». Діти всі разом йдуть допомагати бабусі.

Обговорення

а) Хлопчик йде із бабусею.

(Коли вони відійшли, починається обговорення ситуації.)

  Діти, як ви вважаєте, чи розумно вчинив хлопчик? (Вислуховуються ва­ріанти відповідей.)

б) Хлопчик відмовляється допомогти бабусі.
«Бабусю! Мені не можна йти зі свого двору».

«Зверніться до кого-небудь іншого. Мені не дозволено йти зі свого двору». «Бабусю! Я не вмію лазити по деревах». «Ні! Я не можу вам допомогти».

в) Хлопчик звертається за допомогою до решти дітей.

Відповідає бабусі: «Тут поруч грають інші діти, я піду і розповім їм про ваше кошеня, і ми спробуємо всі разом вам допомогти. Але спочатку ми попе­редимо своїх батьків».

«Давайте я покличу інших дітей, ми всі разом дістанемо ваше кошеня. Тільки потрібно відпроситися у мами».

Обговорення всіх варіантів відповідей «хлопчика» з питань: «Чому ти ви­рішив відразу ж відгукнутися на прохання бабусі?»; «Про що ти подумав, коли зрозумів, що тебе хочуть украсти»?»; «Які почуття ти переживав, коли відмо­вився допомогти бабусі?»; «Чому ти не погодився допомогти бабусі?»; «Чому ти вирішив розповісти дітям про прохання бабусі»?»; «Що тобі хотілося зро­бити, коли ти почув прохання бабусі?» (Вислуховуються й обговорюються від­повіді дітей.)

Діти! Придумайте, будь ласка, прохання, з якими можуть звернутися до вас дорослі люди по допомогу, одразу ж обговоримо їх. (Вислухову­ються пропозиції дітей та обговорюються. За необхідності які-небудь із запропонованих дітьми варіантів інсценуються.)

        Діти! Назвіть основні правила, про які треба пам'ятати, коли до вас звер­тається незнайомець (можна хором чи індивідуально).

·         Ніколи і нікуди не йти з незнайомими людьми.

·         Нікуди не йти з двору, не запитавши дозволу в батьків (ані самим, ані з іншими дітьми).

·         Дорослому завжди може надати допомогу інший дорослий.

·         Якщо раптом опинився у небезпечній ситуації — треба рятуватися і діяти за пра­вилом «Кричати, бігти, розповідати».

 

IV. Підсумок заходу

        Куди ви підете, якщо заблукаєте на вулиці? (Треба зайти у найближчий магазин, аптеку, пункт правоохорони і пояснити людям, що ви загубилися.)
— Що сталося з Буратіно, коли кіт Базиліо і лисиця Аліса покликали його піти з ними на Поле Чудес? Чи правильно зробив Буратіно, погодившися піти з ними?

           — Що йому пообіцяли і що насправді хотіли від нього хитрі кіт Базиліо і лисиця Аліса?

       — Чим скінчилася для Буратіно ця історія? (Відповіді дітей.)

           Запам'ятайте!

Не залишайтеся наодинці на вулиці, особливо з настанням темряви. З проханнями і питаннями краще звертатися до міліціонера!

Не йдіть з незнайомими людьми, що б вони вам не говорили!

Не ходіть самостійно повз ліс, парк, стадіон, будівництво, безлюдні місця! . Небезпечно

входити в під'їзд, в ліфт з незнайомими людьми!

Якщо тебе намагаються відвести силою, чини опір, виривайся, кричи: «Я вас не знаю, відпустіть мене! Це не мої батьки! Допоможіть!».

Для порятунку згодяться усі засоби! Якщо тобі вдалося вирватися — біжи до людей!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

День Соборності України